قطعاً روزی حسرت امروز را خواهیم خورد!

قطعاً روزی حسرت امروز را خواهیم خورد!

حتماً برای همه‌ی ما پیش آمده است که وقتی با نتیجه‌ی تصمیمات اشتباه خود در گذشته مواجه شده‌ایم، افسوس خورده و از خدا خواسته‌ایم که ما را به گذشته باز گرداند، تا بتوانیم این بار تصمیم درست بگیریم و درست عمل کنیم. واقعیت این است که امروز هم گذشته فردای ما است و امروز دقیقاً همان روزی است که فردا حسرت خواهیم خورد که چرا قدر آن را ندانستیم و به غفلت گذراندیم.
اساساً روزی خواهد آمد که همه‌ی مردم عالم حسرت می‌خورند که چرا در دنیا خوب یا خوب‌تر عمل نکردند؛ از این رو است که خدا در قرآن از «قیامت» با عنوان «روز حسرت» یاد کرده واز نبی‌ّ خود خواسته است که مردمان غافل را نسبت به آن روز هشدار دهد:«وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَهِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فی‏ غَفْلَهٍ» (مریم، ۳۹).
آیه به این واقعیت تلخ اشاره دارد که روزی، همه‌ما به عجز و لابه از خدا خواهیم خواست که یک بار دیگر ما را به امروز باز گرداند تا درست عمل کنیم:
«رَبَّنَا أَبْصَرْنَا وَ سَمِعْنَا؛ فَارْجِعْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا» (سجده، ۱۲)، که البتّه این درخواست شدنی نیست؛ چرا که مسیر زندگی انسان، بی‌بازگشت است.
راستش عمق واقعیت نهفته در آیات، بیش از از این حرف‌ها است؛ چرا که بر حسب متون دینی، اعمال امروز ما جزئی از وجود ابدی ما خواهد شد؛ پس ما تا ابد گرفتار رفتار امروز خود خواهیم بود، پس حسرت قیامت «حسرت ابدی» است و حسرت ابدی چیست؟ … چه می‌گویم؟! درک مفاهیم مربوط به «ابد» برای ما که در چرخ زمان و فنا گرفتاریم، آسان نیست و فهم آن به عنایت خود او محتاج است. لا اقلّ من در مورد خود مطمئن‌ام که به شکل کامل و عمیق این مفاهیم را نمی‌فهمم، و الا لحظه‌ای از لحظات عمر را به بطالت و غفلت سپری نمی‌کردم…
۲۷ اسفند ۹۴
https://telegram.me/Alamolhoda_ir

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پنج × یک =