سید محمد صادق علم الهدی

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه

ورود اعضا

جدیدترین پیام‌ها

استاد درس خارج حوزه علمیه قم شاخصه‌های مهم انتخاب استاد را تبیین کرد.

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم انتخاب آزادانۀ استاد را از امتیازات نظام آموزشی حوزه دانست که باید برای همیشه محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمین سیّد محمد صادق علم‌الهدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن بیان این که برای انتخاب درست استاد، ابتدا باید دید که طلبه چه انتظاری از استاد خود دارد، اظهار داشت: توقّع طلبه از استاد آن است که مطالب علمی را به نحو صحیح و با بیانی آسان و روان به او تعلیم دهد، از این رو، طلاب در انتخاب استاد، باید به دو شاخصۀ مهم علمیت و توان تفهیم توجّه کنند.

 

وی با بیان اینکه معمولاً شاگرد قادر بر تشخیص ضعف علمی استاد نیست و اشتباهات او را متوجّه نمی‌شود، خصوصاً اگر او از بیانی قوی برخوردار باشد، افزود: احراز قدرت علمی فرد را برای انتخاب او به عنوان یک استاد ضروری است و سطح دانش استاد گاه از پیشینه و سوابق علمی او پیدا است، گاه نیز می‌توان از طریق مقایسه دروس اساتید با هم و یا مشاوره با اساتید دیگر به سطح علمی‌ استاد پی‌برد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم، معیار دیگر انتخاب استاد را توان وی در تفهیم مطلب دانست و اظهار کرد: دانشمندترین افراد، اگر نتوانند مقصود خود را به درستی و روشنی تفهیم کنند، برای امر مهمّ تدریس شایسته نیستند، تدریس یک نوع هنر است و شاخصه‌ها و قوانین خاص خود را دارد و حتّی با هنر خطابه و منبر نیز کاملاً متفاوت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علم‌الهدی با بیان اینکه هر کس باید نسبت به خود، توان استاد در انتقال مطالب را بسنجد، اظهار نمود: گاه بیان یک استاد، برای طلبه‌ای بسیار مطلوب است، امّا برای طلبۀ دیگر، خسته‌کننده و گنگ است، از این رو هر طلبه، باید بر اساس سلیقه و روحیه‌ای که دارد، خود با حضور در درس‌ها استاد مناسب خودش را انتخاب کند و صرف شلوغی کلاس یا معروف بودن استاد را معیار قرار ندهد.

استاد خارج حوزۀ علمیه قم ویژگی‌های یک مدرّس مطلوب را در کنار تخلّق به اخلاق الهی و متانت و وزانت در گفتار و کردار، تسلّط بر محتوای درس و تبیین واضح و منظّم آن، ارائه مثال‌های ساده و روشن، تطبیق دقیق متن کتاب، ایجاد زمینۀ مشارکت طلاب مستعدّ در درس، اختصاص زمان برای برای حلّ شبهات درسی و طرح نقطه‌نظرات علمی شاگردان و حضور مستمرّ و منظّم در جلسات کلاس برشمرد.

وی احترام به استاد را از سنت‌های دیرین حوزه خواند و افزود: این سنّت در مراکز علمی دیگر به آن اندازه که در سطح حوزه‌ها همواره مرسوم بوده است، وجود ندارد، تاریخ عالمان شیعه، صحنه‌های باشکوهی از احترامی که آنان نسبت به اساتید خود ابراز می‌کردند را ثبت کرده است که مایۀ افتخار و عبرت ما است.

استاد خارج حوزۀ علمیه قم طرح مباحث اخلاقی برای طلاب را بسیار ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: متأسّفانه میزان حضور طلاب در درس‌های اخلاق خصوصاً در مقطع سطح عالی بسیار ناچیز و نگران کننده است، در حالی که متخلق‌ترین افراد هم اگر مدّتی آموزه‌های حکمت و اخلاق را مرور نکنند، دچار افت معنوی می‌شود و در معرض سقوط قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه سیرۀ علمای ما این بوده است که علاوه بر رفتار خود، با طرح نکات اخلاقی در لابلای درس، شاگردانشان را به معنویت و خودسازی دعوت می‌کردند، اظهار داشت: بر حسب تجربه شخصی پیشنهاد می‌کنم اساتید معظّم در میانۀ درس خود، با ذکر مطلبی حاوی نکتۀ اخلاقی و معنوی و ترجیحاً حکایتی مفرّح و پندآموز از سیرۀ اهل بیت یا علمای سلف، هم تنوّع و تفریحی در روند تدریس ایجاد کنند و هم نقیصۀ کمبود کلاس‌های اخلاق را تا حدودی جبران نمایند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به وجود همیشگی مشکلات در زندگی انسان، اظهار داشت: به کسانی که مشکلات را بهانۀ شانه‌خالی کردن از تحصیل مجدّانه کرده‌اند، عرض می‌کنم که نه تنها مشکلات زندگی هیچ‌گاه پایان نمی‌پذیرد، که با افزایش سنّ و شؤون زندگی، بر حجم آن افزوده می‌شود، تنها راه آن است که با خودسازی و تقویت شخصیت روحی و معنوی خود، آستانۀ تحمّلتان را آن قدر بالا ببرید تا مشکلات مالی و خانوادگی و دغدغه‌های اجتماعی و سیاسی نتواند آرامشتان را برهم زند و در روند تحصیل شما خلل ایجاد کند.

وی در پایان با بیان اینکه ذهن ما در مسائل اخلاقی و معنوی، به مانند یک ساعت کوکی، مرتّباً باید کوک شود، به طلاب توصیه کرد که روزانه به طور منظّم، 20 تا 30 دقیقه از وقت خود را به مطالعه کتب حِکَمی و تربیتی و تأمّل در افکار متعالی بزرگان دین و اخلاق اختصاص دهند، تا از این طریق، در مدّت نه چندان طولانی، شاهد آثار معنوی و تربیتی شگفتی در رشد شخصیت و بهبود مسیر زندگی خود باشند./907/   

اضافه کردن نظر

لینک های حوزوی

اوقات شرعی