سید محمد صادق علم الهدی

مدرس سطوح عالی حوزه علمیه

ورود اعضا

جدیدترین پیام‌ها

مصاحبه ها

بسمه تعالی

با توجّه به ثبت نام حضرت استاد سیّد محمّد صادق علم الهدی از حوزه انتخابیه گیلان و درخواست‌های صورت گرفته در مورد اطّلاع از دیدگاه‌های سیاسی، فقهی و اجتماعی ایشان، این صفحه به منظور پاسخ به سؤالات مربوطه گشوده شده است. شما می‌توانید از طریق کادر پایین صفحه یا از طریق ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید سؤالات خود را مستقیماً از حضور ایشان بپرسید. بدیهی است با توجّّه به مشغلهٔ زیاد استاد، امکان پاسخ  گویی فوری برای ایشان فراهم نیست، از این رو بعد از تجمیع سوالات، به تدریج در وقت مناسب توسّط خود ایشان پاسخ داده خواهد شد.

 

شایان ذکر است که به سؤالات مربوط به اشخاص حقیقی، یا سؤالات حاوی توهین یا القاءات کذب ترتیب اثر داده نخواهد شد.

اشاره: این مصاحبه توسّط سایت «نشست دوره‌ای اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه» در مهرماه ۱۳۹۴ انجام شده است.

لینک مصاحبه: 

www.neshasteasatid.com/node/1633

 

فراگیری دقیق مطالب کلیدی هر علم، در کنار کسب مهارت فهم متون، آن چیزی است که طلاب مقطع سطح باید به عنوان هدف خود تعریف کنند.

استاد سیّد محمدصادق علم الهدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی نشست دوره ای اساتید پیرامون متون درسی دوره سطح گفت: به نظر حقیر طلبه ها در دروه سطح، باید دو هدف را دنبال کنند: اوّل اینکه اصول کلی هر علم و نیز جزئیات مهمّ آن را به خوبی بفهمند، شناخت دقیق مصطلحات، یادگیری نحوه استدلال، اطلاع اجمالی از اقوال موجود در هر مسأله و اموری از این قبیل. لذا به طلاب مقطع سطح توصیه می‌کنیم بیشتر برای فهمیدن مطالب سرمایه گذاری کنند تا تحقیق و تتبّع در کتب و حواشی مختلف. انسان ابتدا باید اصل مطلب را به خوبی بفهمد تا بتواند آن را مورد تحقیق قرار دهد، فهم درست گزاره‌های علمی نیازمند تلاش مستمرّ فکری است و به راحتی به دست نمی‌آید.

ادامه مطلب: هدف‌گذاری درست در سطح عالی و خارج حوزه چگونه است؟

 

اشاره: استاد سیّد محمّد صادق علم الهدی در کنار اشتغالات فراوان، هر از گاهی در اتاق مشاوره‌ی انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم حاضر شده و به طلاب متقاضی مشاوره می‌دهند. نوشتار زیر، متن پیاده شده و ویرایش شدهٔ دو جلسه از جلسات مشاوره‌ی ایشان است.

 

سؤال: بنده سی سال دارم و می‌خواهم در مقطع سطح چهار تبلیغ مشغول به تحصیل شوم. تحصیلات دانشگاهی نیز دارم. سؤالم این است كه آیا صلاح هست با اینكه می‌توانم بعد از اتمام تحصیلات، استاد حوزه یا دانشگاه بشوم، به تبلیغ اشتغال یابم؟

شکّی نیست که اگر خواهان موفّقیت هستید، باید در زمینه ای فعالیت كنید كه علاقه و استعدادش را دارید، ولی توصیۀ ما به طلاب جوان این است كه خودشان را زود به جامعه عرضه نكنند، بلکه تا آنجا كه برایشان مقدور است، بار علمی خود را بالا ببرند و قیمت وجودی‌شان را افزایش بدهند، در این صورت جامعه با بهای بیشتری خریدار آنان خواهد بود و در سطح بالاتری از آنان بهره خواهد برد. بنابراین توصیه می‌کنم تا جایی كه حوصله و توان و انگیزه دارید، تحصیل كنید و اندوخته های علمی خود را افزایش دهید و به هیچ عنوان برای آنکه به طور حرفه‌ای و تمام وقت وارد عرصه‌هایی مثل تبلیغ شوید، عجله نكنید.

ادامه مطلب: نمونه‌ای از جلسات مشاوره

الإستاذ بحوزة قم السید علم الهدی لـ «قدس أونلاین»: الوحدة تشکل أهم عنصر لدفع مخاطر داعش.

 

المصدر: قدس أونلاین

 

أکّد الأستاذ والباحث الدینی، السید محمد صادق علم الهدی، فی تصریح له بمناسبة ذکری مرور عام على صدور فتوی الجهاد الکفائی ضد داعش من قبل المرجعیة الدینیة العلیا: أن الوحدة بین الشیعة والسنة تشکل السبیل الوحید لدفع مخاطر داعش.

واعتبر الأستاذ البارز فی الحوزة العلمیة بمدینة "قم" الایرانیة وحفید المرجع الدینی الکبیر آیة الله لنکرودی تشویه صورة الإسلام من قبل داعش بأنه أهم مخاطر هذه الزمرة الإرهابیة، مضیفاً أن هذه الصورة المشوهة یکرهها أبناء العصر الحالی بشدة، وأن الأعمال المشینة التی یمارسها داعش ستخلف عواقب سیئة على المدى البعید.

ادامه مطلب: الوحدة تشکل أهم عنصر لدفع مخاطر داعش

مشروح مصاحبهٔ استاد سید محمد صادق علم الهدی با سایت تخصّصی اجتهاد در آستانهٔ نوروز سال ۱۳۹۴ شمسی با اندکی ویرایش:

 

لینک منبع: http://www.ijtihad.ir/ContentDetails.aspx?itemid=642

 

اشاره: استاد سیّدمحمدصادق علم‌الهدی، مدرّس جوان دوره سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم و نوه دختری آیت‌الله لنگرودی مدّ ظلّه است که به همین واسطه، مدیریّت علمی مدارس مرتبط با ایشان را نیز برعهده دارد. او علاوه بر تدریس متون کلاسیک حوزه علمیّه، علاقه خاصّی به مسائل مستحدثه و کارنشده فقه اسلامی دارد. در لابه‌لای مصاحبه، نگاه جدید او به طبّ اسلامی نیز معلوم شد. به نظر کاندیدای سابق مجلس خبرگان رهبری، شادی، امری فطری و از حقوق انسانی است که مورد احترام و امضای شریعت قرار گرفته است؛ بنابراین در صورت تعارض حکمی از احکام با این حقّ فطری انسان، لازم است با تمسّک به قاعده لاضرر و لاحرج، آن حکم را برداشت.

 

اجتهاد: به عنوان اوّلین سؤال، به نظر شما، تفاوت شادی ممدوح در اسلام با مفاهیم مذمومی مثل لغو و لعب چیست؟

درآیات متعدّد قرآن و نیز در روایات، عناوین «لغو»، «لهو»، «لعب»، مذمّت شده است؛ امّا واقعیت این است که تفسیر دقیق، واضح و قابل اعتمادی از این مفاهیم در دست نیست؛ تا آنجا که می‌توان گفت: جزء مفاهیم مجمل محسوب می‌شوند. مثلاً مرحوم شیخ انصاری در کتاب مکاسب، دو یا چند وجه برای هر کدام ازاین سه عنوان بیان کرده و براساس هر وجه، حکم مسأله را بیان می‌نمایند. البتّه موضوع مصاحبهٔ شما ـ یعنی شادی و تفریح ـ فی‌نفسه، از مصادیق مسلّم و مذموم هیچ یک ازاین عناوین محسوب نمی‌شود. لهو به معنای هر چیزی است که انسان را از یاد خدا غافل کند. این احتمال نیز هست که به اعمال و تفریحات متأثّر از قوّهٔ شهوانی مربوط باشد. هم چنین، به نظر می‌آید که لغو و لعب نیزبه حرکت‌های فاقد غرض عقلایی برگردند؛ یعنی حرکت‌هایی که توجیه معقولی ندارند. بنابراین هیچ‌یک از این عناوین، بر شادمانی و تفریح به شکل صحیح‌اش منطبق نمی‌شوند و بر فرض انطباق نیز قطعاً از مصادیق حرام آن‌ها محسوب نمی‌شوند.

ادامه مطلب: مصاحبه: بررسی حقّ شادی و تفریح در فقه اسلامی

استاد درس خارج حوزه علمیه قم:

پیش‌مطالعه به روش صحیح، تضمین‌کنندۀ آیندۀ درخشان علمی طلاب است

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه پیش مطالعه در فهم دروس بسیار مؤثّر است، گفت: به تجربه ثابت شده است که بدون پیش‌مطالعه، فهم طلبه از مطالب ارائه‌شده در کلاس، به مقدار محسوسی افت خواهد داشت. برخی از طلاب از حواس‌پرتی و سوء فهم در کلاس شکایت دارند و پیش‌مطالعه می‌تواند این مشکلات را برطرف و تمرکّز آنان در کلاس را به نحو چشم‌گیری افزایش دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیّد محمد صادق علم‌الهدی، استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در تبیین نحوۀ درست پیش‌مطالعه گفت: پیشنهاد می‌شود طلاب عزیز قبل از حضور در کلاس، متن کتاب را بدون استفاده از شرح، خودآموز و یا کمک دیگران بخوانند و تا حدّ امکان بفهمند، مثلاً با استفاد از مداد، مرجع ضمائر را مشخّص کنند، فعل و فاعل و مفعول را بیابند و تا جایی که مقدور است، از محتوای کتاب سر درآوردند، سپس در کلاس، یافته‌های خود را با بیان استاد، بیازمایند و تصحیح نمایند.

ادامه مطلب: پیش‌مطالعه به روش صحیح

استاد درس خارج حوزه علمیه قم شاخصه‌های مهم انتخاب استاد را تبیین کرد.

خبرگزاری رسا ـ استاد درس خارج حوزه علمیه قم انتخاب آزادانۀ استاد را از امتیازات نظام آموزشی حوزه دانست که باید برای همیشه محفوظ بماند.

حجت الاسلام والمسلمین سیّد محمد صادق علم‌الهدی، استاد درس خارج حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن بیان این که برای انتخاب درست استاد، ابتدا باید دید که طلبه چه انتظاری از استاد خود دارد، اظهار داشت: توقّع طلبه از استاد آن است که مطالب علمی را به نحو صحیح و با بیانی آسان و روان به او تعلیم دهد، از این رو، طلاب در انتخاب استاد، باید به دو شاخصۀ مهم علمیت و توان تفهیم توجّه کنند.

ادامه مطلب: شاخصه‌های مهم انتخاب استاد

متن مصاحبه با خبرگزاری رسانیوز:

ـ از نظر امنیت اقتصادی با خلأ جدی در کشور رو‌به ‌رو هستیم.

ـ مشکلاتی که امروز در بازار ارز و سکه با آن مواجهیم، عوارض فقدان امنیت اقتصادی است.

ـ در حال حاضر سیستم وام در بسیاری از مؤسّسات اعتباری و بانکها، ربوی است.

ـ عدم اهتمام جدّی در تأمین امنیت اقتصادی، ریشه در درک نادرست مسؤولین از مقولۀ توسعۀ اقتصادی دارد.


حجت الاسلام والمسلمین سید محمد صادق علم الهدی، استاد سطح عالی حوزه علمیه، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: امنیت اقتصادی به معنی فراهم آوردن بستر های اقتصادی، سیاسی، حقوقی و اجتماعی مناسب برای فعالیت های سالم و مشروع اقتصادی است.

وی در ادامه با بیان این که از نظر امنیت اقتصادی با خلأ جدی در کشور رو‌به ‌رو هستیم، افزود: اگر این بستر ها فراهم شود هم در بعد سرمایه‌گذاری کلان و بلند مدّت، و هم در بعد اشتغال و درآمد عمومی، فضا برای دستیابی‌ به‌ سطح‌ متوسط‌ رفاه‌ و توسعه و شکوفایی اقتصادی فراهم خواهد شد، در غیر این صورت، توسعۀ کشور در حدّ یک رؤیا باقی خواهد ماند.

حجت الاسلام و المسلمین علم الهدی با بیان این که امنیت اقتصادی با اقتصاد امنیتی کاملاً متفاوت و بلکه در تضادّ است، اظهار داشت:

ادامه مطلب: امنیت اقتصادی یا اقتصاد امنیتی؟

 

متن مصاحبه به نقل از خبرگزاری رسانیوز:

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به شکار پهپاد:
وسایلی که از دولت محارب به صورت قهر و غلبه گرفته می شود درحکم غنیمت است.

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به تصرف پهپاد آمریکایی گفت: هر چیزی که از کافر حربی به دست می آید اگر در جنگ باشد، «غنیمت» است وگرنه‌ «فیء» به حساب می‌آید.

 حجت الاسلام والمسلین سید محمد صادق علم الهدی، استاد حوزه علمیه قم در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: جاسوسی و کسب اطلاعات از سرزمین حریف، در واقع نوعی جنگ نظامی و از شؤون آن است و به این حالت دیگر نمی توان جنگ نرم گفت، جنگ نرم به معنای جنگ فرهنگی و مبارزه زبانی است، در حالی جاسوسی از مراکز نظامی، از این مرحله فراتر رفته است.

ادامه مطلب: غنیمت در فقه اسلامی

بحث تحديد النسل والإكثار منه من البحوث المهمة في المجتمع، وفي هذا الحوار مع الأستاذ السيد محمد صادق علم الهدى أستاذ الحوزة العلمية في قم حاولنا أن نقارب هذا البحث الفقهي الاجتماعي الحساس فكانت هذه الإضاءات.

س- ما هو موقف الإسلام في موضوع تحديد النسل أو زيادته؟

 

ينبغي أن أذکر في البداية بالفرق بين حفظ النسل وتكثيره، فالأول واجب کفائي مؤکد على المسلمين ، وأي نوع من السياسة يهدد أجيال المسلمين ويعرضهم لخطر الانقراض مرفوض بشكل قطعي.

ادامه مطلب: تحديد النسل وتكثيره في الرؤية الفقهية

خبرگزاری رسا: do_gol2بحث کنترل موالید یکی از بحث های روز جامعه است، در گفت‌و‌گویی با حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق علم الهدی، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به بررسی فقهی مسأله افزایش یا کنترل جمعیت پرداخته ایم، متن زیر حاصل این گفت‌و‌گو است:

 

اسلام درباره کنترل جمعیت یا افزایش جمعیت چه دیدگاهی دارد؟
در ابتدا لازم است تذکر دهم که حفظ نسل با تکثیر نسل تفاوت دارد، حفظ نسل بر مسلمین واجب مؤکد کفایی است، هر گونه سیاستی که حفظ نسل مسلمانان را تهدید کند و آن را در خطر انقراض قرار دهد، بدون شک مردود است.

ادامه مطلب: بررسی فقهی مسأله کاهش جمعیت

خبرگزاری رسا ـ‌ استاد حوزه علمیه قم گفت: طنزی که موجب ذلت مؤمنان شود مورد تأیید قرآن نبوده و با مبانی دینی ما سازگار نیست.
حجت الاسلام سید محمد صادق علم الهدی، استاد حوزه علمیه قم، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا گفت: طنزی که موجب ذلت مؤمنان شود مورد تأیید قرآن نبوده و با مبانی دینی ما سازگار نیست.

وی در ادامه افزود: در سیره عملی اهل بیت(ع) به طور روشن می بینیم که مزاح و مطایبه در زندگیشان جای داشته و آنان با مطایبات خود محیط مفرحی را برای اطرافیان خود فراهم می ساختند.

ادامه مطلب: طنز و تقلید لهجه از نگاه کتاب و سنت

لینک های حوزوی

اوقات شرعی